"Πόλεμος- Κατοχή- Εμφύλιος: τραύμα και μνήμη στη μεταπολεμική πεζογραφία"
Β΄Φάση
Κυρίως Ανάγνωση
4η Ομάδα
Τατιάνα Γκρίτση Μιλλιέξ, Μια ιστορία της αντίστασης
- Σημειώσαμε :
- τον όρο "χρονικό": "...αντλεί από την καυτή ουσία της ζωής και είτε συμβαδίζει με το βίωμα είτε το παρακολουθεί από κοντά..."( Α. Σαχίνης, Νέοι Πεζογράφοι).
- το ιστορικό γεγονός που η συγγραφέας καταγράφει το έζησε. Ιδιαίτερη συναισθηματική και ηθική αξία για την ίδια.
- τον τρόπο που το ιστορικό γεγονός μετουσιώνεται σε αφηγηματικό/λογοτεχνικό λόγο. Ο ρόλος της μνήμης.
- τις μαρτυρίες για τις αφανείς γυναίκες ηρωίδες της Αντίστασης.
- Παρουσιάσαμε την ιστορία αναλαμβάνοντας το ρόλο του δημοσιογράφου- αυτόπτη μάρτυρα.
- Ανοίξαμε το διάλογο για τον ήρωα, τον ηρωισμό και τις ηρωίδες.
5η Ομάδα
Ανδρέας Νενεδάκης, Πατέρας και γιος
- Γνωρίσαμε το ρεθεμνιώτη λογοτέχνη Ανδρέα Νενεδάκη. Αναφερθήκαμε σύντομα στο έργο του και υπογραμμίσαμε την αγάπη του για το γενέθλιο τόπο.
- Σημειώσαμε :
- τη συλλογική μνήμη που αναφέρεται στα μπλόκα των Γερμανών.( πχ αναφερθήκαμε στο μπλόκο της Κοκκινιάς. Είδαμε στιγμιότυπα από το ιστορικό ντοκιμαντέρ του ψηφιακού Αρχείου της ΕΡΤ.)
- τη συλλογική μνήμη που κατέγραψε εκτελέσεις των γερμανικών δυνάμεων κατοχής σε χωριά της Κρήτης ( Αστέρι, Αλικιανός, Κάνδανος, Κοντομαρί)
- Υπογραμμίσαμε τα πρόσωπα και τις εμπειρίες τους από τα τραυματικά ιστορικά γεγονότα. Φτιάξαμε την προσωπογραφία τους . Καταθέσαμε τις σκέψεις μας.
- Σημειώσαμε τη δύναμη της ανθρωπιάς που σμιλεύεται με τον αγώνα για ελευθερία.
- Άραγε πώς θα μεταφέρθηκε η ιστορία χρόνια μετά από μια γυναίκα;
Γ΄Φάση Μετά την ανάγνωση
- Παρουσιάσαμε το διήγημα του Δημήτρη Χατζή " Μαργαρίτα Περδικάρη"
- Δόθηκε η υπόθεση του διηγήματος και ταυτόχρονα σύντομα σχόλια.
- Σημειώσαμε το motto του διηγήματος. Τι κοινό μπορεί να έχουν ο ομηρικός Έκτορας και η Μαργαρίτα της Κατοχής και της Αντίστασης;
- Σημειώσαμε τα χαρακτηριστικά της οικογένειας της Μαργαρίτας και υπογραμμίσαμε τα σημεία όπου:
- η Μαργαρίτα κοινωνεί μέσα από τους μαθητές της τον πόνο και την ελπίδα, έπαψε να φοβάται τους ανθρώπους και ήρθε πιο κοντά τους.
- Γνωρίστηκε με την Αγγελικούλα και το Νικόλα και άρχισε η μαθητεία της στο αύριο και την ελπίδα.
- Αποφάσισε να αγωνιστεί κατά των κατακτητών
- Στον τρόπο που συλλαμβάνεται από τους Γερμανούς η εικοσάχρονη δασκάλα και θυσιάζεται για τη λευτεριά.
Είδαμε από το αρχείο της ΕΡΤ το απόσπασμα της συνέντευξης του Δημήτρη Χατζή στο Φρέντυ Γερμανό όπου εξομολογείται τι σημαίνει η Μαργαρίτα για τον ίδιο και το τέλος της θεατρικής παράστασης του έργου του Γ. Σταύρου "Καληνύχτα Μαργαρίτα" .
Φτιάξαμε video και αποτυπώσαμε την πρόσληψη του διηγήματος.
Άραγε πώς η Μαργαρίτα Περδικάρη "μίλησε" σε μας, τους έφηβους 70 χρόνια μετά;
Φτιάξαμε video και αποτυπώσαμε την πρόσληψη του διηγήματος.
Άραγε πώς η Μαργαρίτα Περδικάρη "μίλησε" σε μας, τους έφηβους 70 χρόνια μετά;

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου