Τρίτη 16 Απριλίου 2013

Πόλεμος- Κατοχή - Εμφύλιος:τραύμα και μνήμη στη μεταπολεμική πεζογραφία

"Πόλεμος- Κατοχή- Εμφύλιος: τραύμα και μνήμη στη μεταπολεμική πεζογραφία"

Β΄Φάση 

Κυρίως Ανάγνωση 

4η Ομάδα 

Τατιάνα Γκρίτση Μιλλιέξ, Μια ιστορία της αντίστασης



  1. Σημειώσαμε :

  • τον όρο "χρονικό": "...αντλεί από την καυτή ουσία της ζωής και είτε συμβαδίζει με το βίωμα είτε το παρακολουθεί από κοντά..."( Α. Σαχίνης, Νέοι Πεζογράφοι).
  • το ιστορικό γεγονός που η συγγραφέας καταγράφει το έζησε. Ιδιαίτερη συναισθηματική και ηθική αξία για την ίδια. 
  • τον τρόπο που το ιστορικό γεγονός μετουσιώνεται σε αφηγηματικό/λογοτεχνικό λόγο. Ο ρόλος της μνήμης.
  • τις μαρτυρίες για τις αφανείς γυναίκες ηρωίδες της Αντίστασης.

  1.  Παρουσιάσαμε την ιστορία αναλαμβάνοντας το ρόλο του δημοσιογράφου- αυτόπτη μάρτυρα.
  2. Ανοίξαμε το διάλογο για τον ήρωα, τον ηρωισμό και τις ηρωίδες. 


5η Ομάδα

Ανδρέας Νενεδάκης, Πατέρας και γιος 


  • Γνωρίσαμε το ρεθεμνιώτη λογοτέχνη Ανδρέα Νενεδάκη. Αναφερθήκαμε σύντομα στο έργο του και υπογραμμίσαμε την αγάπη του για το γενέθλιο τόπο. 
  • Σημειώσαμε : 

  1. τη συλλογική μνήμη που αναφέρεται στα μπλόκα των Γερμανών.( πχ αναφερθήκαμε στο μπλόκο της Κοκκινιάς. Είδαμε στιγμιότυπα από το ιστορικό ντοκιμαντέρ του ψηφιακού Αρχείου της ΕΡΤ.)
  2. τη συλλογική μνήμη που κατέγραψε εκτελέσεις των γερμανικών δυνάμεων κατοχής σε χωριά της Κρήτης ( Αστέρι, Αλικιανός, Κάνδανος, Κοντομαρί)

Γ΄Φάση Μετά την ανάγνωση

  1. Παρουσιάσαμε το διήγημα του Δημήτρη Χατζή " Μαργαρίτα Περδικάρη"

  1. Δόθηκε η υπόθεση του διηγήματος και ταυτόχρονα σύντομα σχόλια. 
  2. Σημειώσαμε το motto του διηγήματος. Τι κοινό μπορεί να έχουν ο ομηρικός Έκτορας και η Μαργαρίτα της Κατοχής και της Αντίστασης; 
  3. Σημειώσαμε τα χαρακτηριστικά της οικογένειας της Μαργαρίτας και υπογραμμίσαμε τα σημεία όπου:
  •  η Μαργαρίτα κοινωνεί μέσα από τους μαθητές της τον πόνο και  την ελπίδα, έπαψε να φοβάται τους ανθρώπους και ήρθε πιο κοντά τους.
  • Γνωρίστηκε με την Αγγελικούλα και το Νικόλα και άρχισε η μαθητεία της στο αύριο και την ελπίδα.
  • Αποφάσισε να αγωνιστεί κατά των κατακτητών
  •   Στον τρόπο που συλλαμβάνεται από τους Γερμανούς η εικοσάχρονη δασκάλα και θυσιάζεται για τη λευτεριά. 

Είδαμε από το αρχείο της ΕΡΤ το απόσπασμα της συνέντευξης του Δημήτρη Χατζή στο Φρέντυ Γερμανό όπου εξομολογείται τι σημαίνει η Μαργαρίτα για τον ίδιο και το τέλος της θεατρικής παράστασης του έργου του Γ. Σταύρου "Καληνύχτα Μαργαρίτα" .
 Φτιάξαμε  video και αποτυπώσαμε την πρόσληψη του διηγήματος.
Άραγε  πώς η Μαργαρίτα Περδικάρη "μίλησε" σε μας, τους έφηβους 70 χρόνια μετά;

















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου