Πέμπτη 11 Απριλίου 2013

"Πόλεμος- Κατοχή- Εμφύλιος: τραύμα και μνήμη στη μεταπολεμική λογοτεχνία"

Β΄Φάση Κυρίως ανάγνωση (τέσσερις διδακτικές ώρες) 

1η Ομάδα 

Άγγελος Τερζάκης , Απρίλης 

  • Σημειώσαμε : 
  1. τον πλήρη τίτλο: Απρίλης, το βιβλίο του γιου μου 
  2. την κριτική του Κώστα Στεργιόπουλου για το έργο "....Όλο το βιβλίο είναι ένα παράπονο: πόλεμος, στρατός, καταστροφή, κίνημα, πολιτικές διαμάχες...." ( περιοδικό, Ξεκίνημα, 1946)
  3. το σημείο του προλόγου: " και τώρα ας πάρει το λόγο η φωνή που ξεκινάει από μακριά ψαχουλεύοντας το δρόμο της μέσα από το σύθαμπο της μνήμης. Εγώ δεν έχω τίποτε άλλο να προσθέσω..."
  4. το λόγο του δημιουργού για τα δύο κεφάλαια από όπου και το απόσπασμα του σχολικού βιβλίου" ...δεν προβάλλουν με πρόθεση βιβλίου πολεμικών...δεν φιλοδοξούν να επιζήσουν σαν ντοκουμέντο. Άλλωστε για τον πόλεμο, σε όλη του την κυριολεξία, μονάχα ο φαντάρος του χαρακώματος πιστεύω πως έχει το δικαίωμα να μιλήσει..." 
  • Υπογραμμίσαμε τη μυθοποίηση και την απομυθοποίηση του πολέμου μέσα από το διάλογο των δύο πρωταγωνιστών,Μελετίου και τραυματία στρατιώτη, ενώ παράλληλα αναδείξαμε τους χαρακτήρες. 
  • Ανοίξαμε διάλογο για τους ήρωες και τον ηρωισμό, " Λοιπόν, είδατε, βρε παιδιά, τι απλοί που είναι οι ήρωες; Ούτε που τον πιάνει το μάτι σου αυτόν εδώ. Κι όμως!" 
  • Παρουσιάσαμε το χώρο και την ατμόσφαιρα της συνάντησης των δύο πρωταγωνιστών.(αφηγηματικές τεχνικές). 

2η Ομάδα
Στέλιος Ξεφλούδας, Άνθρωποι του μύθου 


  • Σημειώσαμε τον πλήρη τίτλο του έργου, Άνθρωποι του μύθου. Τετράδια από τον πόλεμο της Αλβανίας. Ένα τετράδιο " επώδυνη και εναγώνια κραυγή απελπισίας για τον πόλεμο και διαμαρτυρίας για την επικράτησή του".
  • Ξεφυλλίσαμε ολόκληρο το μυθιστόρημα και διαβάσαμε κάποιες σελίδες ( πρόταση του εκπαιδευτικού) για να κατανοήσουμε τη θέση του αφηγητή. Σημείο εκκίνησης για την επίσκεψη στην ψηφιακή βιβλιοθήκη Ανέμη 
  • Εντοπίσαμε τον ορισμό του πολέμου.
  • Υπογραμμίσαμε τους νοηματικούς άξονες:  Το χρέος για την πατρίδα. Η αντιπολεμική στάση. Το αξιακό σύστημα έναντι της απειλής του πολέμου.  
  • Μιλήσαμε για τον εσωτερικό μονόλογο γιατί " ( ο Στ. Ξεφλούδας) καλλιέργησε συστηματικά στον τόπο μας τον εσωτερικό μονόλογο...του αφοσιώθηκε, ώστε, εξετάζοντας τα χαρακτηριστικά του είδους, είναι σαν να μιλάμε ταυτόχρονα για το έργο του."
  • Προσπαθήσαμε να αισθητοποιήσουμε το κείμενο 

3η Ομάδα
Αλέξανδρος Κοτζιάς, Πολιορκία (απόσπασμα) 


  • Σημειώσαμε τον υπότιτλο του έργου " Ο πόλεμος που άρχισε το 1943". Διαβάσαμε το εισαγωγικό σημείωμα του δημιουργού.
  • Επισκεφτήκαμε την ιστοσελίδα του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού και διαβάσαμε για την περίοδο της Κατοχής και την Πείνα. 
  • Γνωρίσαμε τη φωτογράφο Βούλα Παπαιωάννου και με τη ματιά της αισθητοποιούμε την πείνα καθώς ο φακός της σταματά σε στιγμές που "δε θριαμβολογούν [αλλά ] εκφράζουν οδύνη, αξιοπρέπεια, πίστη στην ανθρώπινη δύναμη."

  • Θέσαμε στο κέντρο του προβληματισμού μας το τραύμα που θεματοποιείται στο κείμενο, τον τρόπο που καταγράφεται και την επιρροή του στη διαμόρφωση των χαρακτήρων.
  • Σημείο αναφοράς η Μαργαρίτα . Η παρουσία και οι πράξεις της. 
  • Το τέλος του αποσπάσματος " Όχι, στην καρδιά της η Μαργαρίτα δεν κρύβει αγάπη για κανέναν"
  • Σημειώσαμε ότι υπήρξαν και υπάρχουν πολλές Μαργαρίτες στην Τέχνη. 
  • Προσπαθήσαμε να κατανοήσουμε το Μηνά και τη Χριστίνα και το διαφορετικό τους πρόσωπο στο συγκεκριμένο απόσπασμα σε σχέση με την παρουσία τους σε όλο το μυθιστόρημα. 
  • Υπογραμμίσαμε τον τρόπο χρήσης και τη δύναμη της γλώσσας του Α. Κοτζιά.  
  • Φτιάξαμε το video 












1 σχόλιο:

  1. Θερμά Συγχαρητήρια για τη σπουδαία δουλειά σε όλη την ομάδα. Μας κάνετε περήφανους. Και μια παρότρυνση, αυτή τη φορά στην αγγλική γλώσσα:

    KEEP UP THE GOOD WORK!

    Αμαλία Χόμπη
    Καθηγήτρια κλ. ΠΕ06

    ΑπάντησηΔιαγραφή